Markedsføring og PR?
Markedsføring handler om at skabe salg af sin vare hos målgruppen.
Når I markedsfører et produkt, handler det typisk om at opnå en position som ‘den mest attraktive til at levere produkt/ydelse’ i jeres målgruppes bevidsthed.
Markedsføring kan opdeles i offline markedsføring (fx i alt der ikke foregår via internettet) annoncer, og online markedsføring (fx SEO, internet annoncering mm.)
Mange virksomheder bruger betalt markedsføring – det vil sige reklamer og annoncer – men via PR kan I skabe omtale, der ikke er direkte betalt. Det vil sige konkrete artikler i medierne. Indslag in tv, radio mm.
PR giver jer altså mulighed for at kommunikere jeres budskab mere nuanceret ud. Du får mere taletid i en journalistisk artikel, på TV eller i radioen, og det er ofte en langt bedre mulighed for at komme i dybden med de ting I har på hjertet. For de fleste mennesker er artikler og indslag også mere troværdige end annoncer.
I redaktionelt stof indgår din virksomheds budskaber og historier også ofte som en del af en større sammenhæng, hvor andre kilder bliver interviewet og temaet bliver sat i perspektiv. Det øger helt generelt troværdigheden og gennemslagskraften for jer.
PR giver ikke nødvendigvis et direkte salg. Det kan det gøre, men I skal mere se det som et indirekte redskab til jeres salg.
PR giver jer en troværdighed, bred omtale, god branding – helt afgørende parametre, hvis jeres målgruppe skal købe af jer. Derfor er PR et oplagt redskab til at understøtte salg og vækst i virksomheder.