7 gode råd – få jeres virksomhed i medierne

Her får du mine 7 bedste råd til at få jeres virksomhed i medierne:

  1. Find den gode historie – sørg for at vinkle den skarpt til mediet, brug tal og citater fra kilder og udform den som en artikel. Skriv max en A4 side, hvis du laver en pressemeddelelse eller en mail. Et pitch til mediet er ofte nok. Læg vægt på nyhedskriterierne i din historie; væsentlighed, aktualitet, identifikation, sensation og konflikt.
  2. Lær mediet at kende – brug tid på research. Find ud af hvad mediet favoriserer af stof – og sæt jeres virksomhedshistorie ind i den kontekst. Husk det er læserne, seerne og lytterne, I skriver til – og deres interesse varetager journalisten i sit valg af historier.
  3. Skriv ikke til alle – send kun jeres historie til den journalist, der har det stofområde I satser på. Og gør det på de foretrukne medier. Journalister med interesse for jeres stof vil oftest vælge jeres historie.
  4. Hav styr på kontakttider – medierne har forskellige deadlines og forskellige redaktionsmøder. Sørg for at kontakte journalisten i god tid før deadline og ikke oveni redaktionsmøderne. På en lokalavis er der typisk deadline fredag klokken 12, mens de store dagblade har løbende deadlines.
  5. Hav baggrundsstoffet klar – hvis en journalist siger ja til jeres historie, skal I være klar med kilder, baggrundsstof, tal og eventuelt billeder. Hvis I ikke har styr på det, kan journalisten finde på at droppe historien til fordel for en anden historie, der er nemmere at tage.
  6. Vedhæft billeder – nogle medier tager jeres historie, hvis de kan spare fotograf og ressourcer på at trykke den. Det gælder især magasiner og lokalaviser. Billederne skal være professionelle.
  7. Vær til rådighed – journalister kontakter jer, når de skal bruge information eller ønsker interviews. Derfor skal kilderne I peger på være til rådighed. En journalist kan sagtens finde på at droppe en historie, hvis kilden er svær at få fat på. Nogle gange ringer de med kort deadline.