Derfor virker jeres pressemeddelelse ikke

Hvornår er pressemeddelelser gode eller dårlige? Jeg giver dig de 5 væsentligste grunde her.

En pressemeddelelse er dårlig når:

  1. virksomhederne grundlæggende sælger sig selv i teksten – journalister gider ikke salg.
  2. virksomhederne glemmer at fortælle en god historie, der lægger vægt på aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation eller konflikt – journalister leder efter gode historier.
  3. pressemeddelelsen er skrevet i et dårligt sprog – hvis en virksomhed ikke engang kan formulere sig i en pressetekst, tænker journalisten, at de nok heller ikke kan i et interview.
  4. virksomhederne ikke har udformet pressemeddelelsen som en artikel med en skarp rubrik og underrubrik – journalisten skal allerede ved første øjekast se idéen i historien.
  5. virksomhederne glemmer at målrette pressemeddelelsen til det konkrete medie, de vil omtales i, men sender den samme til alle medier – det kan journalisten godt se og så er historien mindre interessant.

En god pressemeddelse er altså:

  • en god historie, der ikke handler om at sælge sig selv.
  • en velformuleret artikel med et skarpt fokus.
  • en målrettet historie til en konkret medie.