Få din bog omtalt i medierne

En bog er altid et mesterværk, og den har altid et vigtigt budskab – ellers var den ikke blevet skrevet. Det budskab fortjener at komme bedst muligt ud over rampen. Derfor skal du arbejde strategisk med PR på din bog. Omtale kommer nemlig ikke af sig selv. Og da der bliver udgivet over 15.000 bøger i Danmark om året, har du masser af konkurrenter hver dag – de vil også have fat i journalisterne.

Du har kun én chance!

Du udgiver kun din bog en gang – første gang – og det er her bogen har bedst chance for succes i medierne. I mediernes øjne er en bog ofte gammel få uger efter udgivelsesdatoen. Derfor skal du ikke vente og se, hvordan det går, inden du forbereder din PR indsats. Din historie skal skæres præcist, klar og kort. Den skal give værdi til mediet. Så vil de omtale den.

Hvorfor mig?

Jeg startede med at lave PR for forfattere efter jeg selv udgav en bog og fik den omtalt i 32 medier. Jeg arbejder målrettet og effektivt på at finde de ting i din bog, som læserne og dermed medierne vil finde interessante. Vi går udenom de gængse pressemeddelelser og gør det, der virker.

Jeg har samlet svarene på en række spørgsmål som forfattere ofte stiller, når de skal udgive deres bog.

 

Hvorfor skal jeg lave PR på min bog?

Du skal lave PR på din bog, fordi du på den måde, gør den mere synlig overfor potentielle læsere eller interessenter. Og derudover skaber du opmærksomhed omkring dig som forfatter.

Her er en liste af de mulige positive effekter, du får når din bog bliver omtalt i medierne:

  • Din bog bliver set af flere.
  • Omtale kan øge dit salg af bøger eller andre ydelser i din virksomhed.
  • Dit bogemne/dine bogemner bliver sat på dagsordenen i de medier, der omtaler den.
  • Du styrker dit forfatterbrand.
  • Du kan få ekspertstatus på emner, der er vigtige for dig.
  • Omtale giver dig troværdighed og gennemslagskraft i dit erhverv.
  • Omtale af din bog, kan give dig andre arbejdsopgaver som foredrag, workshops eller undervisning.
  • Når din bog ender i medierne, føles det som prikken over i´et, efter et langt sejt træk.

    Der er ingen gode grunde til at hoppe PR over på din bog. Du har kun et skud i bøssen – og det er når bogen bliver udgivet og dermed er aktuel.

Skal jeg lave PR selv når jeg udgiver på et forlag?

Ja – uden tvivl. Jeg har fået bøger i medierne som forlaget ikke fik omtale på. Jeg har talt med flere forfattere og mennesker i forlagsbranchen, der udtrykker, at lige netop PR er underprioriteret. Derfor er det ret afgørende, at du selv gør en indsats, når din bog skal i medierne. Forlagene har mange bøger, men DIN bog har brug for at være midtpunktet. Det er den hos mig. 

Hvilke medier vil omtale min bog?

Der er ingen facitliste på, hvilke medier der vil omtale din bog. Din bog skal primært i de medier, der har relevans for dit emne eller dig som forfatter. Men nichebøger kan sagtens ende i landsdækkende medier, hvis historien vinkles korrekt. Jeg har haft bøger i både tv, radio, aviser, magasiner, fagblade mm. Og det gælder også selvudgivere. Det handler om at vinkle historien.

Kan jeg komme i medierne hvis jeg er debutant?

Det korte svar er JA. Din bogs succes eller mangel på succes i medierne handler sjældent om, hvorvidt du er debutant eller har skrevet flere bøger. Den handler om bogens tema og de historier, der gemmer sig i den. Jeg har forfattere, der er endt i både 1, 2 og mange medier med deres bog som debutant. Fordi deres bog havde fat i noget interessant for den målgruppe mediet beskæftigede sig med.

Kan jeg være sikker på min bog bliver omtalt?

Det korte svar er NEJ. Der er aldrig garantier i PR. Den gode historie kan i princippet ende i 0 medier, mens den dårlige historie kan overraske og ende i 10 medier.
Det vigtige er, at du forbereder din PR indsats så godt som muligt og at grundlaget for at historien kan ende i medierne er til stede. Jeg siger altid kun ja til opgaver, hvor bogen har potentiale for god omtale. Det er din garanti. Og langt de fleste bøger ende i medier hos mig. 

Det siger forfatterne

”Mette er en uvurderlig ressource for alle, som ønsker medieomtale. Det at få vinklet ens budskab, så det rammer de rigtige og siges på den rigtige måde er en kunst, som jeg oplever Mette mestrer til UG. Hendes ivrige væsen skaber hurtige resultater, og hendes ærlighed ift. om man har fat i “den gode historie” og om den er interessant for medierne, er helt klart også et stort plus. Jeg investerede i Mettes PR pakke ift. at få min bog i medierne og har netop genbestilt hende til en ny PR opgave. 5 ud af 5 stjerner.”

Rikke Maj Thauer

Direktør Thauer stresscenter

”Jeg kontaktede Mette til PR-arbejde med min skønlitterære debut. Hun lykkedes med god omtale og var hele vejen klar med professionelle og brugbare råd. Det var alt det jeg havde håbet på – og mere til.”

Anne Zenon

Forfatter

”Mette blev koblet på markedsføring af min bog “MOD til at være dig” meget kort tid før udgivelsen, fordi mit forlag ikke rigtigt havde håndteret pressedelen. Mette var super god til hurtigt at handle og det lykkes, på trods af den korte tid, at få bogen i vigtige medier.Mettes forståelse af det psykologiske stof i bogen var rigtig fin og gjorde det nemmere for hende at “sælge den” ind. Næste gang jeg skal udgive en bog vil jeg bede om at Mette kobles på fra start.”

Kisser Paludan

Psykolog

”Da jeg skulle udgive min første bog, anede jeg ikke, hvordan jeg skulle lave PR og få den omtalt i medierne. Og jeg havde faktisk heller ikke (hvis jeg skal være ærlig) modet til at gå i kødet på journalister og medier. Baseret på Mettes grundige interview om målgruppe og relevante medier og især hendes ihærdige, vedholdende og dynamiske indsats er min bog blevet omtalt i forskellige medier.”

Anne Agerbo

Psykolog

”Mette Bau har hjulpet mig med at sprede kendskabet til min første bog Gaven i kritik. For én som aldrig har prøvet PR før, var det en stor hjælp. Det har betydet, at min bog nu har fået en rigtig god og bred omtale i medierne – både aviser, dameblade, fagblade og TV. Mette arbejder hurtigt, effektivt og med et stort overblik. Ingen tvivl om at hun kender branchen godt indefra.”

Maj Bjerre

Strategisk rådgiver