(+45) 25 62 25 42 skrivtil@mettebau.dk

Derfor virker jeres pressemeddelelse ikke

Jeg hører det gang på gang. Virksomheder der klager over, at deres pressemeddelelser ikke får dem i medierne. De skriver og skriver – sender og sender, men ingenting sker. Eller i hvert fald ikke nok.

Og jeg forstår det godt. For jeg har selv siddet og modtaget pressemeddelelser ved redaktionsbordet. Og der var langt mellem de gode. Dem jeg prioriterede.

Hvornår er pressemeddelelser dårlige? Jeg giver dig de 5 væsentligste grunde her.

En pressemeddelelse er dårlig når:

  1. virksomhederne grundlæggende sælger sig selv i teksten – journalister gider ikke salg.
  2. virksomhederne glemmer at fortælle en god historie, der lægger vægt på aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation eller konflikt – journalister leder efter gode historier.
  3. pressemeddelelsen er skrevet i et dårligt sprog – hvis en virksomhed ikke engang kan formulere sig i en pressetekst, tænker journalisten, at de nok heller ikke kan i et interview.
  4. virksomhederne ikke har udformet pressemeddelelsen som en artikel med en skarp rubrik og underrubrik – journalisten skal allerede ved første øjekast se idéen i historien.
  5. virksomhederne glemmer at målrette pressemeddelelsen til det konkrete medie, de vil omtales i, men sender den samme til alle medier – det kan journalisten godt se og så er historien mindre interessant.

En god pressemeddelse er altså:

  • en god historie, der ikke handler om at sælge sig selv.
  • en velformuleret artikel med et skarpt fokus.
  • en målrettet historie til en konkret medie.

Men jeg vil gå endnu længere og påstå, at virksomheder fokuserer alt for meget på pressemeddelelse. De er slet ikke så relevante i forhold til PR arbejde, som I måske tror. For en god historie kan sagtens pitches ind til et medie langt nemmere og hurtigere og mere effektivt.

Hvordan?

Ved at ringe eller skrive til journalisten og fortælle helt kort, præcist og skarpt om den gode historie. Hvis de har brug for mere, kan I sende presseteksten bagefter, Nu er kontakten skabt og journalisten vil læse den med helt andre øjne.

Jeg sender aldrig pressemeddelelser ud for mine kunder uden at have været i kontakt med mediet først. Det sikrer mine kunder en høj succesrate i medierne.

Den målrettede direkte PR indsats er den, der giver gevinst. Og ved at målrette, ender I ofte i langt flere medier end hvis I sender bredt til mange flere.

Interesseret i at høre mere?

Kontakt mig.

TIlmeld nyhedsbrev